Miért fontosak a vélemények a Google Cégem fiókban?

Számos konferencián, workshopon és az ügyfeleknek végzett munka során kihangsúlyozzuk a vélemények kezelését a Google Cégem fiókban. 2018-as év végén Anders Tamás barátom és munkatársam elkészítette a Bright Local kérdőívét Magyországra optimalizálva a Helyivásárló lokális kutatói oldalon. Számos érdekességre derült fény, amit most szeretnénk veletek megosztani.
A kutatás során 730 ember töltötte ki a 18 kérdésből álló online kérdőívet. Nézzük meg a kérdéseket és a kapott válaszokat lépésről, lépésre.

1. Használták-e az emberek az internetet helyi üzlet keresésére az elmúlt esztendőben?

A válaszadók 30%-a havonta, 19%-a minden héten használta az internetet helyi üzlet megkeresésére. A fenti számok tükrében kijelenthetjük, hogy egy üzleti egységgel rendelkező vállalkozás ma már nem engedheti meg magának, hogy a lokális marketing (online, offline) eszköztárát figyelmen kívül hagyja. A Google Cégem fiók regisztrálásának elmulasztása napjainkra már versenyhátrányt jelent azokkal szemben, akik rendelkeznek vele.

Miért fontosak a vélemenyek a Google Cégem fiokban

 

2. Milyen üzlettípusokhoz olvasnak véleményt az emberek?

lokalis kutatas 01

A Google Térképes kutatásaink során számos információval rendelkezünk ezen a téren. A gyakorlatban tapasztaltuk, hogy a turisztikai szektor (szállodák, hotelek) mellett az éttermeknél, kávézóknál nagy jelentőséggel bírnak az értékelések. A kérdőívre adott válaszok ezt teljes mértékben megerősítették. Magyarországon az egészségügy és az orvosokról szóló értékelések a második legolvasottabb kategória (tegyük hozzá, hogy ez nem meglepő). Érdekes, hogy egy szépségápolás vagy egy elektronikai üzletre leadott értékelés mennyivel hátrébb sorolódik egy élelmiszerbolthoz viszonyítva.

3. Milyen eszközökön olvasnak véleményt az emberek?

 lokalis kutatas 03

2010 után nagyot változott a világ. Az okostelefonok térnyerésével a keresések nagy része áttevődött az asztali számítógéprekről a telefonokra. A kérdőívet kitöltők válaszaiból ez jól kivehető. Igaz az asztali gépek/laptopok még mindig vezetnek a keresésben, de nagy a valószínűsége, hogy ez hamarosan megfordul.

4. Melyik értékelő oldalban bíznak meg az emberek Magyarországon?

lokalis kutatas 04

Itthon még a Facebook vezeti a ranglistát, köszönhetően annak a ténynek, hogy már régebb óta lehet rajta keresztül véleményt nyilvánítani, amivel a magyarok előszeretettel élnek is. Valószínűsíthetően ez az elkövetkezendő időben változni fog, mert a Google által 2015-ben bevezetett Helyi idegenvezető program számos embert motivál arra, hogy értékeljen egy vállalkozást a Google Térképen. Érdekes volt számunkra, hogy a magyar emberek a Tripadvisorban és a Bookingban jobban megbíznak, mint a szallas.hu-ban.

 5. Befolyásolják az értékelő oldalak az emberek döntéseit egy helyi vállalkozás keresésénél?

lokalis kutatas 05

A grafikont megnézve jól láthatjuk, hogy a válaszadók 66,4%-ra nagyon erős befolyással van, hogy egy vállalkozásról milyen értékelést olvas. Mi a lokalitas.hu –nál mindig javasolni szoktok az ügyfeleinknek, hogy fektessenek nagy hangsúlyt a vélemények menedzselésére a Google Cégem fiókon belül.

6. Mit tesznek az emberek, ha egy pozitív értékelést elolvasnak?

lokalis kutatas 06

A jól menedzselt Google Cégem fiók aranyat ér! Ha megnézzük a 6.-ik kérdésre adott válaszokat, egy igazán fontos információt olvashatunk ki belőle. A válaszadók 63,3%-a meglátogatja a cég weboldalát, ha pozitív értékeléseket olvasott. Ezért szoktuk mindig elmondani, hogy a Google Cégem fiók (Google my business) információs részén mindig legyen kitöltve a weboldalas mező. Ha cégünk nem rendelkezik weboldallal, akkor sem kell kétségbe esni. A Cégem fiókon belül, a weboldal fülre kattintvaa, 10 percen belül generálhatunk magunknak egy reszponzív weboldalt, aminek az url-ét beilleszthetjük az információs rész weboldal mezőjébe.

7. Miért olvasnak értékelést a vállalkozásokról?

lokalis kutatas 07

A kérdőívet kitöltők 66,1%-a azért olvas értékelést egy vállalkozásról, hogy egy alapvető képet kapjon és ezek alapján következtetést tudjon levonni, hogy jó vagy sem. Ennek segítségével kialakul egy bizalom, ami lehetővé teszi az adott vállalkozás felkeresését a jövőben. Számos esetben tapasztaljuk az éttermeknél, kávézóknál, hogy az emberek az alábbit írják be a keresőbe ”kávézó, étterem a közelben”, ezek után megjelenik a találati lista és az értékelések/vélemények alapján kiválasztják helyet, ahova ellátogatnak. A jól menedzselt Google Cégem fiók segítségével számos új vásárlót tudunk behozni üzletünkbe.

8. Befolyásolják az embereket az online vásárlói vélemények?

lokalis kutatas 08

A válaszadók 50%-a írta válaszában, hogy a pozitív vélemények, értékelések, növelik a bizalmat egy helyi vállalkozás íránt. Pontosan ezért kell megkérni az ügyfeleinket, vendégeinket, hogy értékeljék vállalkozásunkat (csillaggal, képpel, 200 karakteres szöveges értékeléssel) a Google Térképen vagy más egyéb platformon.

9. Mire figyelnek az emberek egy vélemény elolvasása során?

lokalis kutatas 09

Tanácsadásaink, előadásaink során mindig kihangsúlyozzuk, hogy a csillagok átlaga fontos, de nem a legfontosabb! A kérdőívre kapott válaszok alátámasztják az általunk tapasztaltakat. A válaszadóknak az értékelés minősége a legfontosabb (ezért szükséges a 200 karakter) és után, hogy ”a cég reagált –e a véleményre”. Számos iparágat kutattunk már le a Google Térképes módszertanunk segítségével és elmondható, hogy a Magyarországon még nagyon kevés vállalkozás (iparágtól függetlenül) reagál az ügyfelek véleményére. Minden cégnek javasoljuk, hogy bármilyen véleményt is formálnak meg vállalkozásukkal kapcsolatba, arra mindig reagáljanak.

10. Hány vélemény szükséges az embereknek, mielőtt bízni kezdenek a vállalkozásban?

lokalis kutatas 10

Az itt kapott adatok számunkra is számos érdekeséggel szolgáltak. A Válaszadók 60,9%-nak legalább 4-6 releváns értékelésre van szüksége, ahhoz, hogy bízni tudjon egy vállalkozásban. Fontos kihangsúlyozni, hogy ha családosokról van szó, akkor többre van szükség. Ők az a célcsoport, akinek több értékelés és több csatorna szükséges a bizalom kialakulásához (mindennek utána néznek). Az egyedülállók vagy gyermek nélkül élők számára a fent említett 4-6 vélemény is elegendő ahhoz, hogy meglátogassák a helyi vállalkozást.

 

11. Milyen aránnyal kell rendelkeznie egy vállalkozásnak, hogy az emberek számára érdekes legyen?

lokalis kutatas 11

A válaszadók 55,1% nyilatkozta, hogy a négyes átlag már elegendő ahhoz, hogy egy cég szolgáltatásait, termékeit megtekintsék és később annak üzletét felkeressék. A mi gyakorlati tapasztalatunk (3,7) is közel áll ehhez a számhoz.

12. Hány darab értékeléssel kell rendelkeznie egy vállalkozásnak, hogy az emberek megbízzanak az értékelés pontszámának átlagában?

lokalis kutatas 12

Igazán nincs tökéletes válasz erre a kérdésre. Úgy gondoljuk, hogy ez iparág függő! Egy étterem esetében teljesen más számokat kapunk, mint egy csomagolástechnikával vagy logisztikával foglalkozó vállalkozás esetén. Az itt kapott 6-10 véleményt fogadjuk el egy jó kiindulási alapnak.

13. Mennyire befolyásolja az embereket a mások által megírt vélemények időpontja?

lokalis kutatas 13

A grafikont megtekintve jól látható, hogy az 1 és 2 hónapos vélemények (összesen 54,1%) számítanak legjobban. Minden cégvezetőnek javasoljuk, hogy próbálják beépíteni a marketing stratégiába a folyamatos vélemények kérését. Ezzel biztosítható, hogy az érdeklődőkben a bizalom kialakuljon a vállalkozás iránt.

14. Bíznak az emberek az online értékelésben annyira, mint a személyes ajánlásban?

lokalis kutatas 14

A személyes ajánlásnál nincs jobb. Ennek ellenére törekedjünk arra, hogy minél több releváns online értékelésre tegyünk szert. A válaszadók 2/3 nyilatkozta, hogy fenntartásokkal, de hajlandó bízni az online értékelésekben.

 15. Értékeltek már az emberek céget online felületen?

lokalis kutatas 15

A kérdőívet kitöltők 59,6 %-a igennel felelt. A gyakorlatban mi is azt tapasztaljuk, hogy egy pozitív élmény után az emberek szívesebben adnak véleményt. A negatív vélemény megírása sok esetben elmarad, mert az emberek félnek a következményektől.

 

16. Vállalkozások kérnek az emberektől véleményt?

lokalis kutatas 16

A válaszadók több mint 2/3 – tól kértek már véleményt a vállalkozások. A gyakorlati tapasztalatunk kicsit ellentmond a grafikonnak. Mi azt tapasztaljuk, hogy sok esetben kérnek a vállalkozások véleményt, de az emberek nem tesznek eleget a kérésnek. Javasoljuk, hogy az élmény után közvetlenül próbáljuk a véleményeket kérni, mert, akkor nagyobb hajlandóság mutatkozik az emberek részéről. A későbbi véleménykérés kevésbé hatékony.

17. Olvastak már az emberek hamis értékelést az elmúlt évben?

lokalis kutatas 17

A grafikont megtekintve jól látható, hogy szinte mindenki találkozott hamis értékeléssel egy vállalkozás véleményezési felületén (nem meglepő).

18. Könnyen észreveszik az emberek a hamis értékelést?

lokalis kutatas 18

A válaszadók nagytöbbsége könnyen kiszűri a hamis véleményeket. Reméljük, hogy a kutatásunk segítségével rávilágítottunk a vélemények és értékelések fontosságára. A fenti adatokból kiderült, hogy a vélemények menedzselése és az értékelések gyűjtését most már minden vállalkozásnak érdemes lesz beépítenie a lokális marketing stratégiájába.

 

 

A kutatás támogatói voltak:

 

 lokalis kutatas 19